2015. sze 14.

A LIKE ÉS AMI MÖGÖTTE VAN

írta: Poór Csaba
A LIKE ÉS AMI MÖGÖTTE VAN

Nagyelemzés arról, hogy valóban mi is van a sportolók Facebook oldala és a like-ok mögött

2cf7095.jpgAhogyan ígértem, szeptemberben itt a részletes elemzés: TOP26 magyar, ma is aktív sportoló Facebook oldalát vizsgáltam meg, és ezúttal nemcsak a like-ok számára voltam kíváncsi. Mögénéztem a like-oknak, és amit ott láttam, az igen érdekes.

Naponta 3 milliárd like-ot szórunk szét a Facebook-on. De nem szabad túlértékelni őket! Egyáltalán mit is jelent az, ha valaki lájkolja egy sportoló oldalát? Mit jelent egy like és mit vár el cserébe a rajongó? A like nem feltétlen a szeretet jele, a gomb megnyomása sok más okra is visszavezethető. Lájkolunk, mert viccesnek tartunk valamit, mert egyetértünk valamivel, mert együttérzünk valakivel vagy egyszerűen csak jelezni akarjuk, „hahó itt vagyok”. Egyszóval: önkifejezünk. De a like nem minden, arra is kíváncsi voltam, hogyan használják a közösségi oldalt a sportolók, egyáltalán kihasználják-e a csatorna adta lehetőségeket. Hogyan reagálnak erre a követők, figyelhető-e meg trend, vagy bármilyen más összefüggés, szabályszerűség. Az elemzésben megvizsgáltam az egy hónapban generált interakciókat, azaz egy hónapban ki, mennyi like-ot, megosztást és kommentet gyűjtött be és azt milyen poszttal. Mik voltak a legnépszerűbb tartalmak, ki tudta a legtöbb új rajongót maga mellé állítani és ki tudta a leghatékonyabban elérni vagy éppen interakcióra bírni a célközönségét? Ezekre most végre fény derült és mostantól minden hónapban megmutatom. És miért tesszük ezt? Mert egészen egyszerűen tudni akarjuk, hogy ki mekkora tömeget képes megszólítani, azaz mekkora figyelmet képes generálni.

Mindjárt belekezdek, de előtte azonban egy kis elmélet. Mit vár a rajongó az oldaltól a like-ért cserébe? Ne találgassatok, van rá kutatás:

  • 58% exkluzív lehetőségeket és tartalmakat
  • 58% kedvezményeket
  • 47% friss információkat
  • 39% fotókat és videókat  

Minden sportolói FB-re egyedi stratégiát kell alkotni

A posztok elemzéséből egy érdekes tanulság vonható le: nincs örökérvényű szabály arra, hogy mennyi magánélet, mennyi sport, mennyi játék fér bele egy-egy hónap posztjaiba. Minden rajongói tábor egyedi és ki kell tapasztalni, hogy mire vevő, mit szeret. Ehhez azonban elemezni és figyelni kell. Egy dolgot azért mégis érdemes megfogadni – mondhatni ez a tanulság – mindig érdemes egyedi tartalomban gondolkodni, kulisszatitkokat megmutatni, olyan posztokat közzétenni, amely közelebb hozza egymáshoz a sportolókat és a rajongókat. Van akinél ez a magánélet, van akinél a sportteljesítmény mögötti felkészülésbe való betekintés. Azok a sportolók, aki a legsikeresebbek a közösségi térben, többnyire egyedi tartalmakat osztanak meg rajongóikkal, mások azonban még mindig az átvett tartalmakkal próbálkoznak, amely jól látszik, nem hozott túl nagy interakciót tulajdonosaiknak. Lassan akkor térjünk rá a részletekre, de előtte nézzük mi történt a rajongói oldalakkal augusztusban.

 Egy kisebb városnyi ember csatlakozott a sportolók rajongói köréhez

Amíg júliusban 1,179 millió fő követte valamelyik 10 ezer like feletti sportoló oldalát (akkor még 24-en voltak), addig augusztusban ez a szám 32 ezerrel nőtt, 1,222 millióra. Az is igaz, hogy ez azért van, mert két új sportoló is belépett a táborba: Bogdán Ádám (13 ezer felett) és Vajda Attila (11 ezer felett). A legtöbb új rajongója Hosszú Katinkának lett, több mint 12 ezerrel növelte az FB követői számát augusztusban. A második legtöbb like-ot begyűjtő sportoló Cseh Laci, aki augusztusban házasodott és a mennyegzőt ábrázoló kép megosztásával több mint 11 ezer interkciót (171 megosztás, 280 komment és 11.064 like) sikerült kiváltania.

infographic-3.png

Még mindig Hosszú Katinka a legnépszerűbb magyar sportoló

Alig van olyan statisztika, amelynek élén ne az Ironlady állna. Nekem azonban sikerült egy olyan kimutatást készíteni, ahol Hosszú csak az ötödik – ezt hamarosan be is mutatom. A sorrend az élbolyban semmit nem változott. Augusztus legnagyobb nyertese Cseh László, akinek a júliusi 18. helyről három helyet javítva, a 15. helyre sikerült felúsznia. Risztov Éva is javítani tudott, ő 2461 fővel tudta emelni rajongóinak számát, ezzel egy helyet előre lépett, a 13. helyre. sportagak_megoszlasa_nepszeruseg_szerint_2015_augusztusa-2.png

Szinte semmit nem változtak az arányok a júliusi elemzés óta. A két új versenyzőből az egyik a kajak-kenu, míg a másik a focisták táborát erősíti. Tartja magát a tény, hogy az úszók után a magyar focisták a legnépszerűbbek, ha egyedi FB oldalakat vizsgálunk. 

infographic-4.png  

300 komment és majd 1 millió interakció

A Top26 10 ezer like feletti sportoló Facebook oldalát elemeztem végig. A 26-os listából csak 21-nek volt auguszusban bármilyen aktivitása. Augusztusban ők nem közöltek semmit rajongóikkal: Szalai Ádám, Rudolf Gergely és Gera Zoltán (futballista), valamint Császár Gábor (kézilabda) és Kunkli Tivadar (box). A 21 aktív sportoló összesen 299 posztban mesélt magáról, amely 851.642 interakciót váltott ki a közönségből (posztra adott like, komment és megosztások összesége, plusz az FB csatornákra feltöltött videók nézettsége). Az elemzés igen sokrétű lett: megvizsgáltam, hogy egy-egy posztra mennyi like, mennyi megosztás vagy épp mennyi hozzászólás érkezett. Sőt a posztokat tartalmilag is 4 csoportba osztottam. Az első ilyen témacsoportba azok a posztok tartoznak, amelyek kifejezetten a sporttal vagy a sportteljesítménnyel foglalkoznak, azaz az alaptermékkel, a teljesítménnyel. A másik csoportba tartoznak a magánéleti tartalmak, a harmadikba a játékok, nyereményjátékok, a negyedikbe pedig a közvetlen márkamegjelenések, direkt reklámok, amelyeket a posztokban képek formájában vagy szövegesen említettek meg. Általánosságban elmondható – ezt azért még később részletesen kifejtem – a sport témájú posztok mellett a magánéleti témák a nyerők, de nem mindenkinél ez a sorrend. Az viszont már most látszik, hogy a nyereményjátékokkal valami baj van: tized annyi reakció sem érkezik rájuk, mint egy átlagos, direkt reklámot is tartalmazó posztra. Egyébként átlagosan egy posztra 2800 reakció érkezett az elmúlt hónapban, amelyben azonban sportolónként igen nagy a szórás. Hosszú Katinka például átlagosan 21.800 reakciót ért el egy-egy posztjával, de Besenyei Péter mindössze csak 118-at!

Íme témákra osztva a posztok száma, az adott témára adott összes reakció, és az átlag:

a_spozttemakra_adott_reakciok.png

Jól látszik, hogy ha általánosságban nézzük, akkor a közönség átlagon felül reagált a sport tartalmú posztokra. Messze alacsony, alig a hatoda az átlagnak, a nyereményjátékokra adott reakciók száma. Két magyarázat lehetséges: vagy nem érte el az ingerküszöböt az adott játék és rosszul nyúltak ehhez a műfajhoz vagy valóban nem játékosak a magyarok. Nekem az előbbi tűnik valóságosabbnak.

Legjobban a sport és a magánélet témák érdeklik leginkább az olvasókat.

 

Általában nem érkezik egy hónapban annyi reakció egy oldalra, mint amennyi rajongója, követője van. Egy kivétellel: Hosszú Katinka ebben is erősebb mindenkinél. Augusztus végére 193 ezer követője volt az FB oldalának és összesen 20 poszttal 436 ezer interakciót ért el. Ez majd’ 22 ezres átlag posztonként. Csak hogy érzékeltessük a nagyságot: a TOP26 sportoló átlagban egy poszttal 2848 interakciót ért el. Ironlady az átlagnak mintegy kilenszeresét tudta hozni a nyár utolsó hónapjában. Azt eddig is sejtettük, hogy Hosszú Katinka sokkal hatékonyabban kommunikál a közösségi térben, de most már számszerűsíthető is az előnye, méghozzá kilencszer hatékonyabb, mint bárki más.

 

Íme a TOP5 átlagos posztreakció

Ez a szám azt mutatja meg, hogy az adott hónapban átlagosan mennyi reakció érkezett egy posztra. Azaz az összes reakciót elosztottuk az adott hónapban keletkezett posztok számával. A TOP26 átlaga egyébként 2848 volt augusztusban.

infographic.png

 

Na kik mennyit posztoltak? Hosszú Katinka itt nem lett első!

Vajda Attila nemcsak a kenuban, de a közösségi médiában is erősített: 34 posztot osztott meg a közönségével. Ő leginkább a sporttal kapcsolatos üzeneteit osztotta meg velük. Berki és Szívós a második helyen végeztek, míg Risztov Éva 25 poszttal a negyedik, Hosszú Katinka pedig az 5. Itt van tehát a lista, ahol Hosszú Katinka nem az első.

posztok_szama.png

Három kérdés egy válasz!

Kinek a tartalmait osztották meg a legtöbb alkalommal? Kinek a posztjait kommentelték a legtöbbször? Kinek a posztjait lájkolták a legtöbben? Mind a három kérdésre a válasz: Hosszú Katinka! De nézzük a TOP5-ot:

interactions_2015_augusztus.png

Ha mindezt egybevesszük, akkor a legnagyobb interakció számot is értelemszerűen Hosszú Katinka váltotta ki:

top5_osszes_interakcio_augusztus.png

Az alábbi táblázat tehát azt mutatja, hogy a rajongói számához képest mennyi volt az összes interkaciók aránya. Azaz: az összes interakciót elosztottuk a rajongók számával, így kaptunk egy hányadost, amely ha egynél nagyobb, akkor egyszer legalább mindenkit elért abban a hónapban (átlagban), ha kisebb akkor kevesebbett. Íme az arányok:

infographic-2.png

És akkor mi volt a TOP5 legnagyobb interakciót kiváltott poszt augusztusban sport témában?

Hosszú Katinka a világkupáról tett ki egy képet, amely több mint 54 ezer interakciót hozott neki, a második legnagyobb érdeklődést kiváltó poszt Michelisz Norbi esküvői képe, a bronzérem most Berki Krisztián nyakába került, aki Cseh Lacinak gratulált. A dobogóról éppen csak lecsúszott Kovács Ági, aki az úszó VB érmeseinek gratulált egy posztban, az ötödik hely pedig egy Dzsudzsák videóé, amelyben a Bursa szurkolók köszöntik a magyar futballistát.

infographic-5.png

És végül a direkt reklámok

A sportolók is eladták ezt a felületet, de észrevehetően alacsony még a hatékonysága. Valahogy az az érzése az embernek, hogy suta az egész, erőltetett. Van aki képben, van aki csak szövegben, vagy hastagben említ egy-egy márkát, sőt olyan is van, aki saját sztorit épít egy-egy direkt márkamegjelenítés mögé és volt olyan is, amikor csak egy logót kapott az adott kép a posztban. Vannak tudatosabb sportolók is, akik már saját márkájukat, üzletüket igyekeznek építeni. Csollány Szilveszterről épp a napokban jelent meg egy cikk, hogy munkát keres, mert a sportolónak nincs semmilyen jövedelme. Olimpiai bajnok!!! Talán kezdik felismerni a sportolók, hogy ideje a sport utáni életre is időben gondolni. Gyurta Dani, Torghelle Sándor, Görbicz Anita (az Ő oldala inkább tűnik rajongói oldalnak, de ez az egyetlen aktív, habár van több Görbicz Anita page), Miklós Edit, Cseh László, Dárdai Pál, Szívós Márton és Ivancsik Tamás nem élt ezzel a lehetőséggel augusztusban. A többiek (13-an) összesen 52 alkalommal helyeztek el direkt reklámot posztjaikban, amellyel 150.426 interakciót értek el. Ez a szám is igen nagy szórást tartalmaz, mert volt olyan is, akinek reklámposztjaira még csak nem is reagáltak a rajongók, de az Ironlady-s reklámposztokra egyenként átlagosan 16.337 interakció érkezett!

Nézzük egyenként:

  • Hosszú Katinka leginkább saját márkáját, az Ironlady-t építgeti, 7 posztban, összesen 114.362 interakciót ért el ezzel. A leghatékonyabbnak a Nők Lapja címlap poszt bizonyult, amelyen Katinka van (29 ezer interakció: 234 megosztás, 472 komment, és 28.515 like)
  • Michelisz Norbinál nagyon alacsony volt a reklám tartalmú posztokra adott reakciók száma: 3 posztra összesen 2654 reakció érkezett.
  • Jakabos Zsú igen sokat alkalmazta a direk reklám elhelyezéseket: 8 posztban összesen 8.566 reakciót gyűjtött be. Ez az összes posztra adott reakciók egynyolcada. A reklámposztok zömében az Abonett szerepelt, néha elég sután.
  • Dzsudzsák mindössze egy reklámposztot tett ki egy Nike cipőről, ami tized annyi figyelmet kapott, mint egy átlagos Dzsudzsák-poszt.
  • Berki Krisztián visszafogottan bánt a direkt reklámokkal. A 28 posztból mindössze csak 5-öt használt fel erre a célra. Kettőt saját brandjének erősítésére, kettőt a felesége üzletének reklámozására, és egyet a 80 ezres likeszám elérése használt fel. Ebből a feleség üzletének megosztása igen alacsony interakciószámot ért el, alig 1000-et. Ez az összes interakció mintegy század része.
  • Kovács Ágnes, az Opel nagykövet, három témában szorta a reklámos posztokat: Opel, Diapolo és a saját úszóiskolájának hirdetésére. A 15 posztból hetet használt ez utóbbira, amellyel 6.246 interakciót váltott ki. Itt is elmondható, hogy a reklámos posztokra ötöd annyi figyelem sem jutott átlagban, mint egy átlagos Kovács Ági posztra.
  • Talmácsi Gábor is próbálkozott a reklám műfajával, de nem túl nagy sikerrel. Egy motoros garázs videóját osztotta meg, de csekély érdekldődést mutattak a rajongók. Pedig ez még releváns is lehetett volna, ha egy kicsit ötletesebben használják ki. Mondjuk úgy, hogy személyesen próbál ki egy ilyet, nem pedig egy reklámvideót oszt meg róla. Régi BBC alapelv egyike, hogy légy benne a storyban. 
  • Risztov Éva sem sajnálta szórni a reklámos posztokat, 25-ből 7-et használt fel arra, hogy valamit reklámozzon. Mentségére szóljon, hogy leginkább saját brandjét igyekezett erősíteni, nem más terméket vagy szolgáltatást. A 2000-es sydney-i formaruha mellett, a saját RTL Klubos szerepléseit osztotta meg, közvetve reklámozva ezzel a TV csatornát is. Itt kevésbbé volt zavaró a reklám a célközönségnek, majdnem ugyanolyan számban kapott interakciót, mint egy álagos Risztov Éva poszt.
  • Erdei Zsolt valamit jól csinálhat, merthogy az augusztusi posztjainak mintegy egyharmadát szánta direkt vagy nem direkt reklámozásra. A saját boxakadémiáján túl, az Alle bevásárlóközpontot, egy jótékonysági eseményt és a Nestlé csokifesztivált osztotta meg rajongóival. A 12 augusztusi posztra kapott 2941 interakciónak majdnem a felét, azaz 1035 reakciót tett ki a reklámra adott like-komment-megosztások összessége.
  • Bogdán Ádám az Adidasnak köszönte meg egy kép erejéig az új felszerelést, amely 458 rekaciót váltott ki.
  • Besenyei Péter pedig angliai fellépését hirdette kisebb sikerrel (148 reakció).
  • Kucsera Gábor rajongói valamit nem vesznek be az ő reklámjai kapcsán. Bár csak 4 alkalommal hirdette posztban a saját edzőtermét a több mint 11 ezer rajongóval rendelkező ex-kenus, alig ért el 150 interakciót. A reklámposztjaira adott átlagos reakció 44 volt! Hirdetés? Érdemes lenne megfontolni.
  • A legtöbbet posztoló (34) Vajda Attila mindössze csak háromszor élt a reklám lehetőségével: egyszer amikor saját személyes márkáját építette, egyszer mondott köszönetet a lájkokért, és egyszer tett közzé egy galériát az Adidas formaruha bemutatóról. Ezekre a posztokra ugyanúgy figyeltek a rajongói, mint a sport tartalmú posztjaira. 

Ha Hosszú Katinka saját márkás posztjait nem számítjuk, amelyek egyébként is nagy figyelmet váltottak ki, akkor igen alacsonyra jön ki a reklámokkal elért célközönség-reakció. Hosszú Katinka nélkül a 299 posztból 45 szólt reklámokról, ez az összes poszt 15,4%-a, és a figyelemnek mindössze csak 4,8%-át tették ki. Ennél rosszabbul már csak a nyereményjáték posztok teljesítettek, amelyek 10 emberből jó ha egyhez eljutottak. Érdemes lenne példát venni külföldi sportolók oldalairól, hogy ők hogyan csinálják.

Mi a Hosszú Katinka titok?

Semmi különös. Hacsaknem annyi, hogy ne csak posztolj a vakvilágba, hanem

kezdj el történetet mesélni magadról!

Sokan csak úgy céltalanul tesznek ki képeket, idézeteket, sőt reklámokat, amelyek teljesen idegenek az adott oldaltól. Jól látszik, hogy egy-két üdítő kivételtől eltekintve nincs tudatos közösségimédia-stratégiájuk a sportolóknak. Akinek pedig van, az előbb-utóbb értéket is tud belőle teremteni. Érdemes lenne megfontolni, hogy saját úszóiskola, konditerem reklámozására inkább használjanak fizetett hirdetéseket, nem biztos, hogy jó nyaggatni az oldal kedvelőit közvetlen reklámposztokkal. Érdemes elemzéseket készíteni, figyelni és folyamatosan finomhangolni. Ugye mennyire nem egyszerű jól csinálni egy Facebook oldalt?!

Szólj hozzá

statisztika népszerűség Facebook egyéni sportolók