2015. sze 29.

MAYA GABEIRA ÉS A FATESTÁPOLÓ

írta: Poór Csaba
MAYA GABEIRA ÉS A FATESTÁPOLÓ

2000x2000-bigfa-home-stage-blog-com-960x420.jpgEbben a blogban arra vállalkoztam, hogy megpróbálom bemutatni azokat az adatokat, jó példákat, amelyek segítik a sportolókat, sportvezetőket abban, hogyan lehetnek eredményesebbek a kommunikációban és egyáltalán hogyan álljanak át egy modernebb rendszerre: a sportainmentre. Ebben a rendszerben ugyanis a sport a teljesítmény mellett azt a szerepet is felvállalja, hogy szórakoztat. Íme egy esettanulmány Maya Gabeira, spanyol szörfösről, aki a Fa márkával kötött egy időre gyümölcsöző házasságot. Érdek alapon? Nem! Érték alapon.

Hiszek a sportolók és a márkák közti értékalapú együttműködésben. Íme most egy nemzetközi példa arra, hogy gondolkodjunk egy sportoló és egy márka win-win alapú együttműködéséről. Ez tehát nem mecenatúra, ez szponzoráció, ahol a Fa komoly eredményt várt el a sportolónő bevonásától. Nekünk magyaroknak Maya Gabeira esete nagyon jó példa, hogy működik, csak másként kell egy kicsit gondolkozni hozzá. Maya Gabeira egy riói szörfös, 695 ezer követője van a Facebook-on és alighanem az egyik legjobb választás volt a testápoló márka marketingeseitől, hogy bevonták kampányba.

A FA egy igen hangzatos kampánnyal indította a nyári időszakot: beköszönt a FA FeelFAntastic kampány áprilisban, amelyhez két sportolót, a világbajnok szörfös Maya Gabiera-t és a világbajnok úszó Thomas Vilaceca-t használta. Mindketten a vizes sportokban értek el sikereket, így nem véletlen, hogy a Fa egy komplett storyt tudott felépíteni rájuk.

Mi az alaptörténet?

11885058_896982423707161_2189444391563551884_n.jpgMaya egy világbajnok szörfös. Nap mint nap tengerekben, óceánokban edz. És milyen az óceán? Sós! Aki nyaralt már külföldön és fürdött tengerben, az pontosan tudja, hogy mennyire szárítja a bőrünket. Nos, ez a felismerés volt az, ami a márkát elvezette a hiteles sportolóhoz. Hiszen ki is lenne alkalmasabb elmondani, hogy a Fa testápolója a legjobb, mint egy olyan nő, aki nap mint bizonyítottan küzd a bőrszárazság ellen. A lehető leghitelesebb a márka számára! Neki elhiszik, hiszen őt a sporteredményei is igazolják. A sikeres együttműködésnek mindig az a lényege, hogy találjuk meg a márka és a sportoló közötti hiteles történetet. Maya és a Fa nemcsak azért működik együtt, mert Mayának közel hétszázezer követője van, hanem azért, mert a márka képes lesz hosszú távon posztokon keresztül hihető történetet mesélni magáról. Magyarországon is lehetne ilyen együttműködéseket kötni, amelyek egy valós problémára adnak választ. Nem kell elhinnünk továbbá azt a mítoszt, hogy a sportot a sportszergyártók támogatják csak. Érdemes nyitottabbnak és bátrabbnak lenni, használni a fantáziánkat és proaktívan, saját ötletekkel megkeresni a márkákat. Ugyanilyen együttműködési lehetőségekre rávehetőek a szépségipari, gyógyászati márkák, étel- és italgyártók valamint forgalmazók.

Nézzük meg milyen eredményei vannak a kapcsolatnak!

A kampány nemzetközi szinten fut, de van külön magyar oldala is a Fa FeelFAntastic kampánynak. Az eredményeket külön-külön néztem meg. Először azt mutatom meg, hogy Maya oldalán milyen posztokban erősítette a kampányt és azokat milyen hatással, majd a magyar oldalt veszem gorcső alá.

A magyar FeelFAntasctic oldalt itt éritek el, amely már 2011 óta működik és összesen 625 ezer követője van. De ne essen le az állatok, az interakciók (like+komment+megosztás+videónézés) száma ugyanis nevetségesen alacsony: április (ekkor indult a Maya Gabiera kampány) és szeptember között midösszesen 150 interakció volt összesen azokra a posztokra az oldalon, amelyen Maya Gabiera-t használták. Az oldal interakciók tekintetében inkább hasonlít egy sivatagra, mint egy jól kezelt felületre. Hasznosabb lett volna ezt a kampányt minden országban az adott nemzet sportbüszkeségeivel végigvinni. Hiszen mi magyarok is tele vagyunk jó úszókkal, kiváló kajakosokkal vagy éppen strandröplabdásokkal, strandfocistákkal. Látszik az oldalon egyébként, hogy a tartalomfelelős is szenvedhet, hiszen nincs releváns tartalma, amivel képes lenne megszólítani a magyar közönséget. A 150-es interakció számot még a TOP26-os magyar sportolói lista utolsó helyezettjének leggyengébben teljesítő posztja is képes felülmúlni! Cseh Laci, Gyurta Dani vagy Hosszú Katinka és Jakabos Zsu is ezreket érnek el egy-egy posztjukkal. Őrájuk ráadásul még figyelnének is a magyar Fa tusfürdő-vásárlók.

És akkor térjünk át a fő kampányra.

Maya Gabiera Facebook követőkben nem szűkölködik: 695 ezren lájkolták eddig az oldalát. Most nézzük meg, hogy április óta, a kampány indulásától mekkora figyelmet volt képes kihasítani a közösségi médián keresztül. Maya 2015. február 18-án jelentette be, hogy a Fa reklámarca lesz, a kampány azonban csak február elején elindult. Érdekes, hogy ha valaki végignézi Maya Facebook oldalát, akkor az április-szeptemberi 64 posztból mindössze egyet talál majd, ami a kampányról szól. Ebben az időszakban Maya 800 ezer interakciót ért el (ez Hosszú Katinkának 2 hónap allatt sikerül), amelyből mindössze csak 982 interakció volt a Fa reklámé. Azért ez alig 0,001%! A kampány tervezői szétválasztották a kommunikációt, így Maya sem terhelte rajongóit a reklámos posztokkal. A Fa külön FB és Youtube oldalon, egyedi tartalommal vitte a kampányt, ahol a szörfös életét mutatták be és azt, hogy mi a kapcsolata a Fa termékcsaláddal.

A FeelFAntastic oldal február 16-án posztolt először a brazil szörfös életéből, azóta pedig 98 posztot tettek ki, amelyek jelentős része egyedi tartalom volt. A FeelFAntastic Youtube csatornán pedig 23 videót osztottak meg, amelyek nézettsége összesen 27.579. Ebből 25.714-et egy videó tesz ki. Valljuk be, egy több országban futó kampánynak elég alacsony szám. Alacsony számokat nemcsak itt látunk, hanem a FeelFAntastic FB oldalon is: a 98 poszt, amelyet február és szeptember között tettek ki, mindössze 283 ezer interakciót váltott. Ennek nagyrésze a FB oldalukra feltöltött videók nézettsége. Így ha azt levonjuk, akkor 8 ezer interakció marad. Egy több országban futó kampányra, amely 8 hónap alatt hozta ezt a számot... Ebből azért többet is ki lehetett volna hozni, mert az alapsztori szinte tökéletes.

infographic-6.pngAlacsony számok ide vagy oda, egy dolgot azonban meg kell jegyezni! A FeelFAntastic kampány mind a Facebook oldalon, mind a Youtube csatornán egyedi történetet épít. Maya Gabiera nem egyszerűen csak sales üzeneteket közvetít, hanem egy életérzést, egy márkát épít. Nem egy modell, hanem egy olyan személy, aki a márka tulajdonságaihoz, üzenetéhez közvetlen kapcsolható és hitelesen közvetíti azokat. Merthogy neki elhiszem, hogy szüksége van a Fa testápolóra, mivel minden nap extrén sós vízben edz, amely szárítja a bőrét. 

Konklúzió?

A Coca-Cola és a Redbull már megtalálta a hazai zenei világban azokat a „sztárokat”, akikkel komolyabb együttműködéseket kötnek. Nemzetközi szinten pedig látszik, hogy a márkák egyre gyakrabban választanak sportolókat, akik hitelesen tudják közvetíteni a márkák üzeneteit. Egyszerűen azért, mert kiszámolták, olcsóbb elérni a célcsoportot és nagyobb hozzáadott értéke is van. Idővel a magyar sportolók is eljutnak oda, hogy olyan közösséget (értsd: figyelmet) lesznek képesek maguk köré építeni, azt professzionálisan menedzselni, amelyre már egy márka is felfigyel és megéri neki vele dolgozni. Ez a blog ebben igyekszik segítséget nyújtani.

Szólj hozzá