2015. jún 21.

MI ELADÓ A SPORTBAN?

írta: Poór Csaba
MI ELADÓ A SPORTBAN?

o-georgeclooneynespresso-facebook.jpgErre a kérdésre van egy rövid és egy hosszabb válasz. És az is mindjárt kiderül, hogy miért is kerül George Clooney egy sporttal kapcsolatos blog bejegyzésének elejére.

Röviden: a sportban vagy sportolóban ugyanaz az eladó, mint George Clooney-ban! A sportoló egy sportágnak ugyanaz, mint a Clooney a Nespressónak! Egy márkának vagy egy márkát birtokló cég számára a színész hitele, a meggyőző és mozgosító képessége az érték. Az az erő fontos a vállalat számára, hogy ha George Clooney azt mondja, hogy Nepressót kell inni, akkor ezrek rohamozzák meg világszerte a kapszulás boltokat. Ez az, ami kell a márkának George Clooneyban, és ezt az erőt keresi egy sportban vagy egy sportolóban a szponzor.

És akkor most jöhet a hosszabb válasz. Sokan azt mondják, hogy a szponzornak felület kell, az számára a legfontosabb. Sokszor volt lehetőségem más sportágak vezetőivel és azokat akár termékkel, akár pénzzel támogató cégek vezetőivel beszélgetni. Egy biztos: nem a felület a legfontosabb a cég számára. Verbálisan lehet, hogy ezt mondja, de valójában a piac az, ami kell nekik. Az a piac, amit akkor nyerhet, ha „összeköti életét” az adott sportággal.

A beszélgetésekből kiderült, hogy a szponzor igazán a piacod akarja, abból akar részesülni, és azért fog fizetni. Egyszerűbben: amikor szponzort keresünk, fel kell tennünk az alábbi kérdéseket:

  1. Képesek vagyunk-e sportágként kellő mennyiségű vásárlót elérni a saját rendszerünkön keresztül, és rendelkezünk-e olyan „hősökkel”, akik ugyanarra képesek, mint George Clooney a Nespressóval. Tehát a sportág számára a kérdés az, amikor szponzort keres: rendelkezik-e kellően nagy számú amatőr és profi sportolóval, amely már érdekes lehet a szponzornak, mint piac?
  2. Második kérdés: ezt hitelesen be tudjuk-e mutatni a lehetséges szponzornak? (Számok, adatok, trendek.)
  3. Valamint vannak-e a sportágunkban olyan sztárok, akik képesek erősen és hitelesen képviselni a célközönség előtt a leendő támogató üzeneteit, és van-e bennük elég erő, hogy előbb-utóbb haszon is legyen belőle?
  4. Vannak-e megfelelő saját felületeteink, ahol a támogatónak helyet adva mérhetően el tudjuk juttatni a márkaüzeneteket?

2008 óta már nem ugyanaz a piac mint azelőtt. A vállalatoknak meg kellett tanulni spórolni, így minden fillérre pontos megtérülést számítanak. A márkaépítést is forintosítják. Hosszú távon tehát szerintem akkor lehet jó szponzorszerzési stratégiát felállítani, ha a fentebb feltett négy kérdésre helyes válaszokat tudunk adni. Azaz kellően nagyok vagyunk, hitelesen be is tudjuk mutatni (mérhetően, számokkal), vannak befolyásoló erővel bíró sztárjaink, és megvannak a megfelelő kommunikációs csatornáink, legyen szó saját weboldalról, facebook oldalról, médiamegjelenésekről és PR eseményekről, TV-közvetítésekről, nézőkről az eseményeken, stb.

Amikor tehát a támogató azt mondja, hogy felület kell, akkor valójában azt a csatornát, piacot és befolyásoló erőt keresi, aminek hatására ő még többet tud eladni.

 

Hogy többen legyünk a sportágban és jobbak legyünk, ahhoz szakmai program kell. Hogy a tömeget mérni tudjuk, hogy befolyásoló erővel bíró „hőseink” legyenek, hogy több ember legyen a lelátókon, ahhoz kommunikációs és márkaépítési stratégia és program kell. Ahhoz pedig hogy TV-közvetítés legyen, megfelelő TV-s partner kell. Ez utóbbi megvan, köszönet érte az MTVA-nak. Itt az ideje, hogy a professzionális sportág megteremtéséhez elkezdjünk azon gondolkodni, hogyan leszünk többen, hogyan leszük jobbak. Hősöket azonban csak azokból tudunk építeni, akik mögött teljesítmény van. Ahogyan George Clooney is azért képes milliókat befolyásolni, mert a filmiparban megvan mögötte a teljesítmény, úgy csak abból a sportolóból lehet hőst csinálni, aki mögött a sportteljesítmény is ott van.

Itt az ideje elkezdeni azon dolgozni, hogy egy piaci logika alapján működő sportág alapjait tegyük le és elkezdjük építeni a röplabdás George Clooneykat! Van hozzá kellő erőnk, van hozzá kellő tudásunk és ami a legfontosabb, van hozzá kellő alapanyagunk!

Volleyball! What else?

Szólj hozzá

hős támogatás szponzoráció eladás röplabda volleyball George Clooney MRSZ hunvolley Poór Csaba